هوای آفتابی

  • ۰
  • ۰

راستگویى و دروغگویى در فلسفه اخلاق 25 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 26

راستگویى و دروغگویى در فلسفه اخلاقعلى(ع) در خطبه عید غدیر خود که خوب است آن را خطبه غدیریه بنامیم به تفسیر و تحلیل این رویداد عظیم تاریخ پرداخت. معرفى این خطبه که در گوشه و کنار برخى از کتابهاى ادعیه و روایت در غربت به سر مى برد و بررسى سند و کتابشناسى آن و شرح پاره هایى از آن، موضوع این جستار است.

اشارت ممکن است افراد بسیارى در طول تاریخ از حادثه غدیر و اهمیت آن سخن گفته و از آن تعاریفى ارائه داده باشند، اما هیچ یک از این سخنان نمى توانند بیانگر عظمت و شکوه غدیر باشد، زیرا تنها کسانى مى توانندتعریف جامع از وقایع و حوادث عرضه نمایند که خود پدید آورنده آن باشند. تنها زیبنده خدا، پیامبر(ص) و على(ع) است که غدیر را به بهترین شکل معرفى نمایند. پیامبر به دستور خداوند سبحان حادثه غدیر را در میان دو نزول قرآنى قرارداد: ابتدا فرمود: یاایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک، و افزود: وان لم تفعل فما بلغت رسالته(مائده،67) و پس از معرفى على(ع) به وسیله پیامبر(ع) با جمله من کنت مولاه فهذا على مولاه، خدا نیز فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتى ورضیت لکم الاسلام دیناً(مائده،3)؛ یعنى واقعه غدیر، اکمال دین، اتمام نعمت و موجب رضایت و خوشنودى خداست و روز غدیر ظرف زمانى این ارزشها معرفى کرد.على(ع) نیز در خطبه عید غدیر خود که خوب است آن را خطبه غدیریه بنامیم به تفسیر و تحلیل این رویداد عظیم تاریخ پرداخت. معرفى این خطبه که در گوشه و کنار برخى از کتابهاى ادعیه و روایت در غربت به سر مى برد و بررسى سند و کتابشناسى آن و شرح پاره هایى از آن، موضوع این جستار است. 1) متن خطبه غدیریه الحمدللّه الذى جعل الحمد من غیر حاجة منه الى حامدیه طریقاً من طرق الاعتراف بلاهوتیته وصمدانیته وربانیته وفردانیته، و سبباً الى المزید من رحمته ومحجةً للطالب من فضله و کمنّ فى ابطان اللفظ حقیقة الاعتراف له، بانه المنعم على کل حمد باللفظ وان عظم واشهد ان لااله الا اللّه وحده لاشریک له، شهادةً نُزِعت عن اخلاص الطوى و نطق اللسان بها عبارة عن صدق خفّى،انه الخالق البارئ المصور، له الاسماء الحسنى، لیس کمثله شیئ، اذ کان الشیئ من مشیته، فکان لایشبهه مکوّنه. واشهد ان محمّداً عبده ورسوله استخلصه فى القِدَم على سائر الامم على علم منه، انفرد عن التشاکل والتماثل من ابناء الجنس، وانتجبه آمراً وناهیاً عنه، اقامه فى سائر عالمه فى الاداء مقامه اذ کان لاتدرکه الابصار ولاتحویه خواطر الافکار ولاتمثله غوامض الظنن [الظنون] فى الاسرار لااله الا هو الملک الجبّار. قرن الاعتراف بنبوته بالاعتراف بلاهوتیته واختصه من تکرمته بما لم یلحقه فیه احد من بریّته، فهو اهل ذلک بخاصّته وخلّته، اذ لایختص من یشوبه التغییر ولایخالل من یلحقه التظنین وامر بالصلاة علیه مزیداً فى تکرمته وطریقاً للداعى الى اجابته، فصلى اللّه علیه و کرّم وشرّف و عظّم مزیداً لایلحقه التنفید ولاینقطع على التأبید. وان اللّه تعالى اختص لنفسه بعد نبیّه(ص) من بریته خاصةً علاهم بتعلیته وسمّاهم الى رتبته وجعلهمالدعاة بالحق الیه والادلاء بالارشاد علیه لقرن قرنٍ وزمن زمنٍ، انشأهم فى القِدم قبل کل مَذْرَوٍّ و مَبْرُوٍّ انواراً انطقها بتحمیده والهمها شکره و تمجیده وجعلها الحجج على کل معترف له بملکة الربوبیة وسلطان العبودیة واستنطق بها الخرسات بانواع اللغات بخوعاً له، فانه فاطر الارضین والسماوات، واشهدهم خلقه، وولاّهم ما شاء من امره، جعلهم تراجم مشیته والسن ارادته عبیداً لایسبقونه بالقول وهم بامره یعملون، یعلم ما بین ایدیهم وما خلفهم ولایشفعون الا لمن ارتضى وهم من خشیته مشفقون، یحکمون باحکامه ویستنّون بسنته ویعتمدون حدوده ویودّونفرضه ولم یدع الخلق فى بُهم صُمّاً ولافى عمیاء بکماء، بل جعل لهم عقولاً مازجّت شواهدهم وتفرقت فى هیاکلهم وحقّقها فى نفوسهم واستعبدلها حواسهم فقرر بها على اسماع ونواظر وافکار وخواطر، الزمهم بها حجته واراهم بها محجته وانطقهم عما شهد [تشهد] به بالسن ذَرِبة بما قام فیها من قدرته وحکمته وبین عندهم بها لیهلک من هلک عن بیّنة ویحیى من حىّ عن بیّنة وان اللّه لسمیع علیم[انقال، 42] بصیر شاهد خبیر. ثم ان اللّه تعالى جمع لکم معشر المؤمنین فى هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین، لایقوم احدهما الا بصاحبه، لیکمل عندکم جمیل ضعه [ضیعته] ویقفکم على طریق رشده ویقفو بکم آثار المستضیئین بنور هدایته ویشملکم منهاج قصده و یوفر علیکم هنیأ َ رفده، فجعل الجمعة مجمعاً ندب الیه لتطهیر ما کان قبله وغسل ما کان اوقعته مکاسب السوء من مثله الى مثله وذکرى للمؤمنین وتبیان خشیة المتقین ووهب من ثواب الاعمال فیه اضعاف ما وهب لاهل طاعته فى الایام قبله وجعله لایتم الا بالایتمار لما امر به، والانتهاء عما نهى عنه، والبخوع بطاعته فیما حثّ علیه وندب الیه فلا یقبل دیناً الا بولایة من امر بولایته ولاتنتظم اسباب طاعته الا بالتمسک بعصمه وعصم اهل ولایته. فانزل على نبیه(ص) فى یوم الدوح ما بیّن به عن ارادته فى خلصائه وذوى اجتبائه وامره بالبلاغ و ترک الحفل باهل الزیع والنفاق وضمن له عصمته منهم، وکشف من خبایا اهل الریب وضمائر اهل الارتداد ما رمز فیه، فعقله المؤمن والمنافق، فاعزّ معزّ وثبت على الحق ثابت، وازداد جهلة المنافق وحمیة المارق ووقع العَض على النواجد والغمز على السواعد. ونطق ناطق و نعق ناعق ونشق ناشق و استمر على مارقیته، ووقع الادغان من طائفه باللسان دون حقائق الایمان ومن طائفة باللسان وصدق الایمان، وکمّل اللّه دینه واقر عین نبیه(ص) والمؤمنین والمتابعین، وکان ما قد شهده بعضکم وبلغ بعضکم وتمت کلمة اللّه الحسنى على الصابرین ودمّر اللّه ما صنع فرعون وهامان وقارون وجنوده

[هم] وما کانوا یعرشون وبقیت حثالة من الضلال لایألون الناس خبالاً یقصدهم اللّه فى دیارهم ویمحو اللّه آثارهم ویبید معالمهم ویعقبهم عن قرب الحسرات ویلحقهم بمن بسط اکفهم ومد اعناقهم ومکنهم من دین اللّه حتى بدلوه ومن حکمه حتى غیّروه وسیأتى نصراللّه على عدوّه لحینه واللّه لطیف خبیر وفى دون ما سمعتم کفایة وبلاغ. فتاملوا ـ رحمکم اللّه ـ ما ندبکم اللّه الیه وحثّکم علیه واقصدوا شرعه واسلکوا نهجه ولاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله. ان هذا یوم عظیم الشأن، فیه وقع الفرج، ورفعت الدرج، ووضحت الحجج وهو یوم الایضاح والافصاح عن المقام الصراح ویوم کمال الدین و یوم العهد المعهود ویوم الشاهد والمشهود ویوم تبیان العقود عن النفاق والجحود، ویوم البیان عن حقائق الایمان، ویوم دحر الشیطان، ویوم البرهان، هذا یوم الفصل الذى کنتم توعدون، هذا یوم الملاء الاعلى الذى انتم عنه معرضون، هذا یوم الارشاد، ویوم محسنة العباد، ویوم الدلیل على الرّداد، هذا یوم ابدى خفایا الصدور ومضمرات الامور، هذا یوم النصوص على اهل الخصوص، هذا یوم شیت، هذا یوم ادریس، هذا یوم یوشع، هذا یوم شمعون، هذا یوم الأمن والمأمون، هذا یوم اظهار المصون من المکنون، هذا یوم ابلاء السرائر، فلم یزل ـ علیه السلام ـ یقول: هذا یوم هذا یوم، فراقبوا اللّه ـ عزّ وجلّ ـ واتقوه واسمعوا له واطیعوه، واحذروا المکر ولاتخادعوه وفتّشوا ضمائرکم ولاتواربوه، و تقربوا الى اللّه تعالى بتوحیده، وطاعة من امرکم ان تطیعوه ولاتمسکوا الکوافر، ولایجنح بکم الغى فتضلوا عن سبیل الرشاد باتباع اولئک الذین ضلّوا واضلّوا، قال اللّه ـ عزّ من قائل ـ فىطائفة ذکرهم بالذم فى کتابه: "انا اطعنا سادتنا وکبرائنا فاضلونا السبیلا ربنا آتهم ضعفین من العذاب والعنهم لعناً کبیراً" [احزاب،67و68]،وقال اللّه تعالى: "واذ یتحاجون فى النار فیقول الضعفاء للذین استکبروا انا کنا لکم تبعاً فهل انتم مغنون عنّا من عذاب اللّه من شئ قالوا لو هدانا اللّه لهدیناکم"1. افتدرون الاستکبار ماهو؟ هو ترک الطاعةلمن امروا بطاعته، والترفع على من ندبوا الى متابعته والقرآن ینطق من هذا عن کثیر، ان تدبّره متدبّر، زجره ووعظه، واعلموا ایها المؤمنون انّ اللّه ـ عزّ وجلّ ـ قال: "ان اللّه یحب الذین یقاتلون فى سبیله صفاً کانهم بنیان مرصوص" [صفّ،4]، اتدرون









سایر محصولات :
راستگویى و دروغگویى در فلسفه اخلاق 25 ص

راستگویى و دروغگویى...

تحقیق در مورد توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا پیامدها چشم انداز آینده 37 ص

تحقیق در مورد...

راز نماز 14ص

راز نماز 14ص...

بررسی عوامل موثر به حفرات گازی و انقباضی 36 ص

بررسی عوامل موثر به...

رابطه عقل علم و دین

رابطه عقل علم و دین...

اکولوژ فیزیولوژیک اپی فیت های آوندی 34 ص

اکولوژ فیزیولوژیک اپی فیت های...

تحقیق در مورد تایپ مجلات

تحقیق در مورد تایپ مجلات...

دین در زندگی

دین در زندگی...

انرژی گرمایی درون زمین 37 ص

انرژی گرمایی درون زمین 37...

دیفرگ کردن

دیفرگ کردن...

تحقیق در مورد تای چی یوگای چینی یا مدیتیشن پویا

تحقیق در مورد تای چی یوگای چینی...

انرژی پاک خلاصه مقالهچگونگی دست یابی واستفاده ازانرژیهای پاک 17 ص

انرژی پاک خلاصه...

دیسکت

دیسکت...

دانلود مقاله پیرامون فقر و توسعه شهری فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 40

دانلود مقاله پیرامون فقر و توسعه شهری...

دیسک سخت

دیسک سخت...

انرژی های پاک و ضرورت توسعه آن 11 ص

انرژی های پاک و ضرورت...

تحقیق در مورد تاریخچه زبان پاسکال6ص

تحقیق در مورد تاریخچه...

دین در غرب جدید

دین در غرب...

انتقال مواد در گیاهان 16 ص

انتقال مواد در گیاهان 16...

دین در ایران باستان

دین در ایران باستان...

استخراج رنگینه های از برگ 25 ص

استخراج رنگینه های...

دانلود پاورپوینت جنین

دانلود پاورپوینت جنین...

تحقیق در مورد تاثیر ورزش در سلامت روان

تحقیق در مورد تاثیر...

دانلود مقاله پژوهش آزمایشی‎ فرمت فایل word وردتعداد صفحات 18

دانلود مقاله پژوهش...

دیزرائلی، تمایل به شیک پوشی و انحطاط 10 ص

دیزرائلی، تمایل به شیک پوشی...

اثرات مونوکسید و دی اکسید کربن 12 ص

اثرات مونوکسید و دی اکسید...

دولت الکترونیک

دولت الکترونیک...

آلودگی محیط زیست 28 ص

آلودگی محیط زیست 28...

تحقیق در مورد بینی

تحقیق در مورد...

دوران پیغمبری عیسی 16ص

دوران پیغمبری عیسی 16ص...

آزمایشگاه شیمی عمومی 24 ص

آزمایشگاه شیمی عمومی...

دانلود مقاله بررسی علل فرار دختران فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 57

دانلود مقاله بررسی...

دوران زندگانی حضرت علی

دوران زندگانی حضرت علی...

تحقیق در مورد بنابه اعلام پژوهشگران اجتماعی

تحقیق در مورد بنابه اعلام...

دنیا و آخرت 8 ص

دنیا و آخرت 8 ص...

دنیا و آخرت 8 ص

دنیا و آخرت ...

دنیای کامپیوتر های کیفی

دنیای کامپیوتر های کیفی...

تحقیق در مورد بهداشت روانی

تحقیق در مورد بهداشت روانی...

دلفی

دلفی...

دلایل بر لزوم معاد

دلایل بر لزوم معاد...

دانلود مقاله آسیب ها و انحرافات اجتماعی فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 10

دانلود مقاله آسیب ها...

تحقیق در مورد بزهکاری و افت تحصیلی

تحقیق در مورد بزهکاری و افت...

دعا

دعا...

دستیابی داده در ASP NET 2 0

دستیابی داده در ASP NET 2...

تحقیق در مورد بزرگ علوی 14 ص

تحقیق در مورد بزرگ علوی 14...

دانلود مقاله انگیزه تحصیلی دانش آموزان‎ فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 52

دانلود مقاله انگیزه تحصیلی دانش...

دسته بندی جیگ وفیکسچرها

دسته بندی جیگ...

تحقیق در مورد بانک

تحقیق در مورد بانک...

دسترسی به اینترنت

دسترسی به اینترنت...

دانلود مقاله اعتیاد کار فرمت فایل word ورد تعداد صفحات 22

دانلود مقاله اعتیاد...

پرورش کرم ابریشم 13 ص
تحلیل فضا های شهری کاربری درمانی ( بیمارستان) 61 ص
امامت و امامان دوازده گانه 77 ص
اثرات ورزش بر سلامتی بدن 34 ص
سوره های قران و ترجمه برخی آیات
سوره فلق
سوره فاتحه
سوره المائده آیه 6 12ص
سوره احزاب
فیوز های الکتریکی
توضیحات بیشتر - دانلود
حمل و نقل در چاه 19 ص
حمل و نقل 18 ص
حفاظت از محیط زیست 10 ص
حد و پیوستگی 9 ص
تک یاخته‌ها 33 ص

کلمات کلیدی :اریخ پرداخت معرفى ظیم اریخ پرداخت طبه دیریه نامیم هذا یوم للّه عالى طبه دیریه للّه لیه ادثه دیر قائق لایمان پاره هایى وان للّه کنار رخى ویداد ظیم معرفى لایمان لاعتراف پیامبر فلسفه دیریه
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • خرید پستی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی