تحقیق در مورد اثربخشی برنامه های آموزشی 13ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 13 صفحه
قسمتی از متن .doc :
اثربخشی برنامه های آموزشی(مدل کرک پاتریک)
روز ثابت شده است که توفیق یک کشور در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در گرو برخورداری از یک نظام آموزشی منسجم و پویا است و تنها با داشتن چنین نظامی، می تواند با تحولات و پیشرفت های اجتماعی و صنعتی همگام و در میان کشورهای موفق جهان از جایگاه شایسته ای برخوردار شود. هرگز نمی توان ادعا کرد که آموزش به خودی خود سودمند است ، مگر از آموزشهای ارائه شده ارزشیابی به عمل آید. همان طور که در بیشتر کتابها و مقالات آموزشی و مدیریتی بیان شده است برای تعیین ارزش دوره های آموزشی مدل ها و الگوهای متعددی وجود دارد ، که از مهمترین آنها می توان به مدل ارزشیابی کرک پاتریک (KIRK PATRICK) اشاره کرد.
مقدمه
گسترش روز افزون علم و فناوری باعث شکل گیری ساختارهای سازمانی متفاوت نسبت به گذشته شده است و هر سازمانی برای هماهنگ شدن با این تغییرات سریع و رو به رشد کانال های ارتباطی درون سازمانی خود را مناسب با این تحولات تغییر داده است. در چنین شرایطی سازمان موفق، سازمانی است که با توجه به دانش روز و فناوری پیشرفته خود را به سوی ترقی و پیشرفت هدایت کند.
تغییرات سریع و فناوری در همه سازمانها به خصوص بر سازمانهای بزرگ صنعتی تاثیر بسیاری می گذارد و غفلت از آن باعث سقوط سریع سازمان می شود. سازمانها از ارکان مهمی از قبیل سرمایه ، نیروی انسانی ، فناوری و مدیریت تشکیل یافته اند که به زعم بسیاری از صاحبنظران نیروی انسانی مهمترین رکن در این بین است زیرا کارآیی سازمان منوط به انجام وظایف درست و صحیح این نیروها در دایره صفی و ستادی است. از آنجایی که حدود 70 درصد از منابع و سرمایه سازمانها را منابع انسانی تشکیل می دهد لذا تامین این سرمایه انسانی مستلزم انجام فعالیتهای آموزشی منظم و مستمر در تمامی سطوح سازمانی است. پرورش انسانهای زبده و ماهر که از آن به عنوان توسعه منابع نیروی انسانی یاد می شود ضرورت اجتناب ناپذیری است که سازمانها برای بقا و پیشرفت در جهان پر تغییر و تحول امروزی سخت بدان نیازمندند . با توجه به نکات بیان شده این نکته قابل تامل است که صرفا آموزش و اجرای دوره های آموزشی نمی تواند به سازمان در راه رسیدن به اهداف خویش کمک کند. آموزشها باید با توجه به اصول و روشهای علمی بنا گذاشته شوند تا نتیجه به دست آمده نیازهای موجود را برطرف سازد در غیر این صورت آموزشها بی فایده و حتی در مواردی باعث هدر دادن سرمایه ها ی سازمان نیز می شوند. حال این سئوال پیش می آید که چگونه می توان پی برد نتایج به دست آمده از اجرای دوره های آموزشی در راستای تحقق اهداف مورد نظر بوده است؟ جواب این سئوال را بیشتر صاحبنظران به صراحت داده اند. « یک ارزشیابی جامع و کامل می تواند ما را از اثربخش بودن نتایج آموزشها آگاه کند ارزشیابی بازخوردی را ایجاد میکند که می توان با توجه به آن فهمید آموزشهای داده شده در رسیدن به اهداف مورد نظر اثربخش بوده اند یا خیر»(1)
مفهوم ارزشیابی
فرهنگ روان شناسی آرتوربر (1985) ارزشیابی را در معنای عام آن « تعیین ارزش و یا اهمیت یک چیز می داند » و به صورت خاص تر ارزشیابی را تعیین میزان موفقیت یک برنامه یک درس ،یک سلسله آزمایش یک دارو .. در رسیدن به هدفهای اولیه آنها می داند(2)
اولین تعریف ارزشیابی به نام «رالف تایلر» ثبت شده است .وی ارزشیابی را وسیله ای برای تعیین میزان رسیدن برنامه به هدفهای آموزشی می داند ، تایلر معتقد بود که پیش نیاز یک ارزشیابی دقیق تعیین اهداف کلی و ویژه است و وظیفه ارزشیابی سنجش این موضوع است که آیا اهداف تحقق یافته اند یا خیر. (3)
«ایزریل» ارزشیابی را به عنوان یک گام پایانی در فرایند آموزش ، با هدف بهبود آموزش ویا انجام قضاوت در مورد ارزش و اثربخشی برنامه های آموزشی تعریف می کند. ارزشیابی، اطلاعاتی رابرای توجیه اثربخشی برنامه آموزش فراهم می سازد که با توجه به این اطلاعات است که استمرار آموزش برای زمانهای بعدی منظور می شود .بسیاری از صاحبنظران معتقدند ارزشیابی یک فرایند منظم برای تعیین ارزش ، مقصود یا بهای چیزی است یا به بیان دیگر ارزشیابی جمع آوری منظم از توضیحات و اطلاعات ،قضاوت برای تصمیم گیری در مورد چیزی است( 4).
ارزشیابی آموزشی
ارزشیابی بنابر نظر «دمینگ» پاسخ به سوال « چه چیزی می خواهید درباره آموزش بدانید؟ » بیان می شود. ارزشیابی آموزشی توجیه وجودی بخش آموزش و فراهم آوردن شواهدی برای هزینه وفایده سازمان است که هدف آن قضاوت درباره کیفیت و ارزش برنامه و شناسایی فواید آموزش است. (5)
ارزشیابی چنانکه درارتباط با آموزش باشد به معنای فرایند قضاوت درباره جنبه هایی از رفتار یادگیرنده است وشامل مجموعه ای از مهارتهاست که به کمک آنها مشخص می شود یادگیرنده به اهداف تعیین شده دست یافته است یا خیر. ارزشیابی جز جدایی ناپذیر یک نظام آموزشی است. (6)
ارزشیابی آموزشی فرآیند تفسیر نتایج از طریق سنجش اطلاعات برای قضاوت در مورد اهداف کلی آموزش یا میزان موفقیت شرکت کنندگان در دوره آموزشی است. به طور کلی، ارزشیابی آموزشی رویکرد منظم برای جمعآوری داده است که به مدیران برای رسیدن به تصمیمات مفید و با ارزش در مورد برنامه آموزش کمک میکند. در اجرای یک برنامه آموزشی ارزشیابی از نتایج آن برنامه ها بسیار مهم است به اعتقاد «ترسی و تئو» (1995) برنامه آموزشی زمانی موفق خواهد بود که اطلاعات حاصل از ارزشیابی در مورد برنامه نشان دهند که:
1- نیازهای زمانی ، تیم یا افراد ذی نفع رفع شده باشد؛
2- به بهترین ارزش ها رسیده باشد؛
3- باعث بهبود مهارت و کسب نتایج مثبت در محل کار شود.
و اشاره می کنند که ارزشیابی یک روش ثابت و یک فرآیند آسان برای انجام دادن نیست بلکه روشهای پیچیده برای انجام آن وجود دارد.
ارزشیابی و ابراز آن به ما در تعیین اثربخش بودن برنامه های آموزشی کمک فراوان می کند، ارزشیابی از برنامههای آموزشی با توجه به یادگیری، انتقال و تاثیرات سازمانی شامل یک تعداد از فاکتورهای پیچیده است. این فاکتورها پیچیده با واکنشهای پویا ، ابعاد گوناگون بوده که مشخصه هایی از اهداف آموزش ،کارآموزان راه حل آموزشی و فناوری آموزشی را در بر می گیرد.
ارزشیابی آموزشی می تواند ابزار مهمی دربهبود کیفیت برنامه های آموزشی باشد اگر به صورت منسجم بعد از اجرای برنامه آموزشی انجام پذیرد.دست اندرکاران برنامه آموزشی احتمال دارد بیشترین استفاده را از ارزشیابی زمانی
سایر محصولات :
تحقیق در مورد اثربخشی برنامه های آموزشی 13ص
تحقیق در مورد اثربخشی برنامه...
پروژه کارآفرینی خدمات کامپیوتری.DOCپروژه کارآفرینی خدمات کامپیوتری.DOC...
تحقیق در مورد اثربخشی آموزشی 11 صتحقیق در مورد اثربخشی آموزشی...
دانلود تحقیق در مورد تفکیک اخلاق اسلامیدانلود تحقیق در مورد تفکیک...
دانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران خودروword_ 11صفحهدانلود گزارش کارآموزی در نمایندگی ایران...
پروژه کارآفرینی تولید گرانول و کفش.DOCپروژه کارآفرینی تولید گرانول...
تحقیق در مورد اثرات آرامشبخش موسیقی 11 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد اثر بخشی رفتار والدین در ارتقای سلامت روانی فرزندانتحقیق در مورد...
دانلود تحقیق در مورد تقوا 9 صدانلود تحقیق در مورد تقوا 9...
پروژه کارآفرینی آرایش و پیرایشپروژه کارآفرینی آرایش و...
تحقیق در مورد ابزار تحلیل دادهتحقیق در مورد ابزار...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر و تفاسیر امام فخر رازی و بیضاویدانلود تحقیق در مورد...
تحقیق در مورد ابتذال فراگیر 42 صتحقیق در مورد ابتذال فراگیر...
پروژه کارآفرینی 63 صپروژه کارآفرینی 63 ص...
تحقیق در مورد ابتذال فراگیر 35 صتحقیق در مورد ابتذال فراگیر 35...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره کوثردانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره...
پروژه کارآفرینی 27 صپروژه کارآفرینی 27 ص...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره یونسدانلود تحقیق در مورد ...
پروژه کارآفرینی _ نقش سرپرست در روابط کار 46 صپروژه کارآفرینی _ نقش سرپرست...
پروژه کارآفرینی 18 صپروژه کارآفرینی 18 ص...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره همزهدانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره رومدانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره مائده آیه 1 9صدانلود تحقیق در مورد تفسیر...
پروژه پرورش گلهای زینتی 46 ص.DOCپروژه پرورش گلهای...
دانلود تحقیق در مورد تفسیر سوره تحریمدانلود تحقیق در مورد ...
دانلود تحقیق در مورد تفاوت عجب و غروردانلود تحقیق در مورد تفاوت...
پروژه پایان دوره SQLپروژه پایان دوره SQL...
دانلود تحقیق در مورد تفاوت بین invalid up valid upدانلود تحقیق در مورد...
دانلود تحقیق در مورد تغذیه کاربردی5صدانلود تحقیق در مورد ...
پروژه شرکت پوشا تکپروژه شرکت پوشا...
دانلود تحقیق در مورد تغذیه گیاهیدانلود تحقیق در مورد تغذیه...
دانلود تحقیق در مورد تغذیه گوساله های نوزاددانلود تحقیق در مورد ...
پروژه تولید پرفرکسپروژه تولید پرفرکس...
دانلود تحقیق در مورد تعمیر ونگه داری سازه هادانلود تحقیق در مورد...
پروژه تبلیغاتی شرکت طوس طیف 224 صپروژه تبلیغاتی شرکت طوس طیف 224 ص...
دانلود تحقیق در مورد تعلیم و تربیت کودکان اصول و مبانی آموزش و پرورشدانلود تحقیق در مورد...
پروژه ظروف تفلونپروژه ظروف...
دانلود تحقیق در مورد تعمیرات نگهداریدانلود تحقیق در مورد...
دانلود تحقیق در مورد تعریف انفجاردانلود تحقیق در مورد ...
پرورش گیاهان زینتیپرورش گیاهان زینتی...
پرورش گل و گیاهان زینتی قاصدک 45 صپرورش گل و گیاهان زینتی قاصدک...
دانلود تحقیق در مورد تعریف عدالت از منظر امام علیدانلود تحقیق در...
پرورش گل در گلخانهپرورش گل در گلخانه...
دانلود تحقیق در مورد تصویر پیامبر در متون تاریخیدانلود تحقیق در مورد ...
پرورش گاو گوشتی.DOCپرورش گاو گوشتی.DOC...
پرورش گاو به روش های صنعتیپرورش گاو به...
تحقیق در مورد گلرنگتحقیق در مورد گلرنگ...
دانلود تحقیق در مورد تشریح فرهنگ برزودانلود تحقیق در مورد ...
تحقیق در مورد گـیــــــاه جــــــــوتحقیق در مورد...
پرورش گاو 50 شیریپرورش گاو 50...
اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی 18 صاعتیاد زنان باردار خانواده جامعه 16ص
تحقیق در مورد آسیبها و تهدیدات امنیتی جمهوری اسلامی ایران 32 ص
تحقیق در مورد آزادی فردی و حدود آن در حکومت اسلامی 16
تحقیق در مورد آزادی فردی و حدود آن در حکومت اسلامی 18ص
تحقیق در مورد آزادی 18 ص
تحقیق در مورد آثار فقهى سید مرتضى علم الهدى 17 ص
اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی 18 ص
تحقیق در مورد اخـلاق کودکان 46ص
کلمات کلیدی :برای عیین ارزش مورد اثربخشی برنامه های آموزشی ارزشیابی آموزشی برنامه آموزشی کند ارزشیابی دوره های نیروی انسانی برنامه های عیین ارزش برای عیین ارزشیابی آموزشی برنامه آموزش اهداف laquo سازمان انجام سازمانی
- ۹۶/۰۷/۲۶